Todah

SummeringResa

Posted by Tony Mon, February 08, 2016 19:29:55

Tjo de få som fortfarande läser!
Då har man varit hemma i ett par dagar samt hunnit med sin första jobb dag. Man kommer förvånansvärt lätt in i alla rutiner direkt, förutom att sova som man bör. Där har jag lite kvar att jobba på haha.

Hur som helst min resa. Vad var bäst? Utan tvekan allt skönt folk jag stött på under mina 6 veckor. Det är för många för att räknas upp här, trots att jag reste själv så var jag in princip aldrig ensam. Så är det nån som funderar på att åka ut själv och backpacka, gö det! Få så många likasinnande från heela världen. Och frågan är inte om man kanske utvecklas som person när man blir tvingad till att träffa nytt folk, för vem pallar vara ensam hela tiden.

Vilket var det bästa resmålet då? Ja det beror lite på i vilket avseende. Men jag håller Phu Quoc högt då det var ungefär vad jag behövde där i slutet på resan i en bra blandning av de mesta. Kanske inte de allra bästa stränderna, den bästa festen, de häftigaste utflykterna. Men ön hade lite av varje vilket gör att jag kommer komma ihåg den bäst.

Men det är svårt att glömma en fullproppad haad rin beach nyårsafton på koh Phangan också. Eller varför inte Phi Phi galna festande? Eller de hundra tusentals mopederna i Saigon? För övrigt ang. de där jävla mopederna. Bilar och mopeder tutade exakt hela tiden överallt. I Sverige tutar vi bara när vi vill få uppmärksamhet på att något håller på att hända in princip. Men i Vietnam och även till stor del i Thailand så tutades det hej vilt fram och tillbaka. Det var så mycket så jag började fundera på om de hade något hemligt tut-språk. Detta fick jag faktiskt bekräftat(nåja) av en tjej som ifrågasatt samma sak mot några lokalbor. Och det visade sig typ att de faktiskt hade olika "tutningar" för olika saker. En var något i stil med "här är jag" och en annan "nu kör jag om" medans en tredje var "FLYTTA DIG". Detta är iofs ganska smart då det är lätt att glömma kolla i backspegeln nån minut och man håller på att bli omkörd av bil när man kör moppe. Men i längden så slutar man reagera på fordon som tutat, i alla fall jag.

Som avslut på denna bloggen vill jag tacka alla som har läst. Känns jäkligt kul att så många faktiskt varit intresserade av vad jag varit med. Över 1000 besök har ni mäktat med sedan start. Hatten av. :)

Då jag inte kommer skriva här på ett tag så får ni gärna följa min instagram där jag heter kort och gott tonydanielsson. Finns även på snap där jag heter tonymmd.

Och som jag lovade så följer nedan lite onödigt men ack så intressant random fakta om min resa:

* Antal besökare i bloggen: 1030 st
* ~63% av alla besökare besökte sidan via sin smartphone
* 808 av besökarna var från Europa medans resten var bra utspritt över hela världen förutom Sydamerika.
* Jag gymmade 3 gånger under resan(i Phuket, i Krabi och i Bangkok)
* Min ryggsäck vägde bara 11 kg på hemvägen (dock överfull)
* Hela hemresan använde jag min stereotypa rishatt inhandlad o vietnam, många blickar och en del frågor.
* Gick upp ½-1 kg under resan. Men känns som 10.
* Jag har varit miljonär under resan, Dong-miljonär! Forex.se för att se växelkursen, haha.
* Mest frekventa matbeställning: Cheeseburgare (Man tröttnar på nudlar och ris, tro mig)
* Mest frekventa barbeställningen: Tiger Beer samt Chang.

/Auf Wiederzehen

BangkokResa

Posted by Tony Wed, February 03, 2016 16:00:13

Tjena!
Detta blir mitt sista inlägg ifrån Asien då flyget lyfter 08:35 imorgon bitti. På ett sett ska det bli skönt att komma hem och tillbaka till rutinerna. Samtidigt ångrar jag en aning att resan inte blev längre då det är så många ställen jag blivit rekommenderad att besöka som jag inte har orkat/hunnit med. Däremot sitter jag redan och filar lite på hur min nästa resa kan se ut. För japp, det lär bli en repris.

Nå hur har då Bangkok varit? Innan jag kom hit har många jag träffat under resans gång varnat mig: boka bara 2 nätter, 1½ är egentligen nog. Men jag är beredd att gå emot det då det är en väldigt intressant stad. Jag har själv varit här i 3 nätter nu och hade nog kunnat ta en eller två nätter till om inte omständigheterna gjort så att jag måste lämna nu. Visserligen har jag inte gjort jätte mycket då magen har sagt att jag inte kan äta eller dricka in princip något utan att börjar göra ont pga. min magkatarr. Blir att kurera sig redigt hemma nu under våren. Men shoppat och spanat in mitt närområde har jag allt gjort.

Det största minuset är alla massagetjejer som vill dra in en när man går själv på stan hela tiden. Sjukt störande då de kan vara rätt närgångna och dra i en. Ett annat minus är avsaknaden av en strand då det kan bli rätt varmt under dagarna. Men det går ju att kompensera med ett lite bättre hotell med en schyst pool. Vill man shoppa så har Bangkok dock allt du kan önska, äkta vara eller kopia, allt finns. Har inte inhandlat speciellt mycket förutom ett par hörlurar till mig och en polare och 2 tischor dock. Skulle jag haft större väska så hade det nog blivit lite mer.

Eftersom Bangkok var sista anhalten beslutade jag för övrigt att boka ett lite finare hotell istället för ett hostel. Fick bli ett 4½ stjärnigt hotell med gym, pool, badkar och en kingsize säng givetvis. Resan har ändå inte kostat vad jag var beredd att spendera så varför inte lyxa till det lite tänkte jag. Ett träningspass på gymmet har det blivit och lite poolhäng har det allt blivit. Synd bara att poolen låg på fel sida av byggnaden så solen hittade in princip inte fram nån gång under dagen.

Största tabben var dock när jag skulle ställa ut roomservice brickan varpå jag nästan blev utestängd från mitt rum i bara kalsonger, på 12e våningen. Hade blivit lite awkvard att åka ner till receptionen och be dem följa med upp och öppna mitt rum. Som tur va så han jag slänga mig som den fighter jag är(haha) och göra en karate kick på dörren i absolut sista sekunden. Måste varit en ganska mäktig syn, om inget annat roande.

Hur som helst, nu är min resa slut! Kommer att skriva ett inlägg när jag väl är hemma som summerar resan lite grann samt statistik för bloggen och annat oviktigt vetande men ack så intressant. Efter det får vi se vad som händer med bloggen, stay tuned.

Peace out Thailand!

Phu Quoc del 2Resa

Posted by Tony Mon, February 01, 2016 15:04:14

Tjooo!
Då har jag lämnat Phu Qouc och Vietnam efter en natt i Ho Chi Minh och befinner mig vid skrivande stund i Bangkok. Därför tänkte jag avsluta min story om Phu Quoc då det finns lite mer att berätta.

Två dagar efter Vinpearl land var det åter dags för mig att bli MC knutte då jag mina tappra vänner James och Caitlyn satte på oss pottorna på huvudet! Det blev ett litet moment för James då han aldrig hade suttit på en motorcykel/moped förut och nu skulle han köra en själv! Det gick lite sakta här och var och inne i Duong Dong var det lite rörigt men han redde ut det redigt bra, en eloge ska han ha för det.

Första stoppet blev en bi-farm en bit norrut där dem hade en föreläsning om hur binas ekosystem förstörs tack vare att skogen skövlas för alla byggnadsprojekt som sker på ön. Det var väldigt intressant och man fick sig en liten tankeställare, inte bara med tanke på hur denna ön utvecklades, utan snarare hur hela världen påverkas. Om vi tar Kina som ett exempel så har dem redan människor som pollinerar blommor/fruktträd på sina ställen på grund av att bina dött ut. Som de flesta kanske förstår så är människor som pollinerar fruktansvärt mer ineffektivare än vad bin är, och dessutom dyrare. Till denna lilla föreläsning avnjöt jag en kopp grönt te med ingefära samt deras "egenodlade" honung.

Efter bi-farmen åkte vi till den nordvästra udden och käkade lunch på ett litet trevligt ställe vid en liten strand och givetvis fick det bli ett litet dopp i vattnet efteråt då det var jäkligt varmt rent ut sagt denna dagen. Det var så det luktade julskinka när man hoppade på moppen efter vi beslutat att lämna för nästa stopp. Vi passade även på ett kortare stopp på en brygga där vi hoppade i och snorklade lite, eller ja, Caitlyn och James gjorde. Jag hade givetvis glömt min utrustning hemma så fick chilla vid sidan en stund. Pallade inte ut och trampa på vassa stenar utan att se något.

Efter detta var det dags att spana in en strand mellan Duong Dong och den stranden norrut som många rekommenderat. Denna stranden låg lite avsides från de vanliga vägarna så det gick inte så fort pga. av fruktansvärt dåliga grus- sand &-jordvägar. Och visst stranden var väll rätt fin, men det var egentligen inte så mycket att se i min mening. Vi badade lite och samlade snäckor(haha) sen vände vi tillbaka i rask takt för att hinna med solnedgången på Rory´s strandbar.

Och det var med nöd och näppe vi hann dit. Men vi grejjade de så det fick bli en öl i solnedgången tillsammans med ett 20tal andra livsnjutare som hittat dit. Just Rorys bar hängde jag en hel del på de sista dagarna under eftermiddagarna för bad och snorkling då jag hittat ett rätt bra ställe hyffsat nära med krabbor och ett par olika sorters fiskar. Så blev en del luncher/middagar där.

Ett annat ställe jag var en del på var Chinovskis bar som några svenska killar ägde. Hängde med stammisarna där ett par kvällar, rätt soft ställe med bl.a. musikquiz. Dock så skulle dem sälja stället snart så beger man sig inte till Phu Quoc snart så gåre icke att besöka. :)

Så det var väll de jag gjorde de sista dagarna då både Viktoria och Caitlyn åkt vidare så var det bara jag och James kvar. Och James hängde med sin syster samt golfade en av dagarna så därför hamnade man på Rorys på dagtid för bad och snorkling och Chinowskis för ett par kalla innan sängdags.

Allt som allt så gillade jag ön väldigt mycket! Det enda negativa jag kan komma på är väll egentligen bara myggen, dem gillade mig verkligen. Dessutom har jag problem med att låta bli och klia så kliade jag givetvis sönder de flesta. Vilket kanske är mindre bra. Jag fick även nån reaktion av vad jag tror var ett myggbett på handen så hela överdelen av handen svullnade upp rätt bra, men det tog 3 dagar sen var det tillbaka som vanligt.

Befinner ni er i sydostasien så rekomenderar jag denna ön varmt för sol och bad, utflykter och avkoppling. Träffar man dessutom folk och hittar bra stammis hak kan det även va bra fest här. Men är fest det enda man är ute efter så stanna i Thailand och Phuket eller Phi phi typ som jag nämnt tidigare. Men om ett par år finns det nog mer "klubbar" på denna ön med, på gott och ont. Barer och hak finns det iallafall gott om.

Nästa inlägg blir nog mitt sista under denna resan då jag påbörjar min "inflygning" till ett normal liv hemma igen. 3 nätter sen är jag tillbaka i kylan och jobbet nalkas i nästa vecka.

Ta hand om er!
/T

Your mobile does not support playing flash video.

Vinpearl landResa

Posted by Tony Sat, January 30, 2016 12:21:17

Tjo!
Som jag nämnt i ett tidigare inlägg så satsar vietnameserna stort på Phu Quoc, på både gott och ont. Hela ön känns som en byggplats. Ett hyfsat nytt ställe är Vinpearl land som är en stoor nöjespark med karuseller, berg och dal-banor, vattenland, akvarium, safaripark, arkadhall med mera. Allt detta får du för bara 500 000 dong dvs. ca 200 kronor och det enda du behöver betala för inne på stället är in princip mat och dryck. Till och med en busstur på ca 40 minuter från vandrarhemmet ingick i biljetten.

Hur ser man då att vietnameserna satsar på Phu Quoc i denna parken? Jo, stället är byggt för 10 tusentals besökare. Däremot har ön inte slagit så stort än som dem vill vilket resulterar i ca ett par hundra besökare / dag. Stället kändes på sina håll rätt så öde. Men det var personal överallt och inga köer till vare sig karuseller eller vattenrutschbanor in princip.

När vi kom till stället runt lunch så började vi med att testa 2 karuseller innan vi insåg att det var lite för varmt för att gå runt på karusell delen runt lunch så vi tog oss till vattenlandet istället. Väl där började vi med att testa 3 vattenrutschbanor man behövde vara 4 för att åka på en stor uppblåsbar madrass typ. Skoj som bara den råkade dock smälla till Viktoria i huvudet med min gopro då jag försökte filma de mesta vi åkte. Men hon klarade sig bättre än vad jag gjorde senare under dagen när jag filmade.

Den roligaste vattenrutschbanan var iallafall en för en person där man klev in i en liten hytt och personalen tryckte på en knapp för att få golvet att försvinna och man åker ner fort som fan nästan rakt ner. Lätt skakis när man väl var nere ska jag säga er. Men skoj som fan, lätt värt.

En av de sista vattenrutschbanorna där man också åkte själv blev jag nog lite väl kaxig och istället för att korsa armar och ben som man bör göra när man åker så beslutade jag mig att filma bättre genom att ha armarna vid sidorna. Vilket jag inte borde gjort då man inte såg speciellt mycket i denna banan samt att det gick rätt så fort. Detta resulterade att jag i en kurva jag inte var beredd på fastnade med min klocka i vad jag tror var en skarv i tunneln. Resultatet blev att klockan drog av en del skinn på min arm innan armbandet brast. Många regler finns där av en anledning haha! Vem kunde ana. ;)

Jag hittade i alla fall klockan så den får in på lagning när jag väl är hemma. En kort stund senare så gav vi upp om vattenlandet. Spenderade ca 3-4 timmar där. Nästa stopp blev akvariumet där det var dags för "fish feeding show". Fanns många häftiga fiskar, hajar sköldpaddor osv. Men var egentligen inget speciellt så blev inte där super länge.

Efter akvariumet drog vi till arkadhallen för lite spel. Skoj, men blev inte heller där speciellt länge. Kanske 45 minuter typ. Efter detta drog vi tillbaka till karuselldelen igen och åkte ett par berg och dal-banor och karuseller. När vi åkte den som skulle bli den sista åkturen så havererade dock karusellen av nån anledning så vi fick typ hoppa av den på ett ställe det inte var avsett för. Kändes inte direkt superkul så vi beslutade att det var dags att åka tillbaka till vandrarhemmet då det också började bli mörkt.

Allt som allt var det lätt värt en dag! För att få samma sak i Sverige hade man behövt betala en massa mer pengar än vad vi gjorde. Så befinner ni er på Phu Quoc nångång och vill känna er som ett barn på nytt, besök vinpearl land!

Phu Quoc del 1Resa

Posted by Tony Thu, January 28, 2016 14:21:30

Hallå!
Nu har jag varit rätt dålig på att skriva känner jag, men haft fullt upp de senaste dagarna och träffat nytt skönt folk jag hängt med. Men ska försöka sammanfatta de första dagarna på Vietnams pärla, Phu Quoc.

Jag spenderade de första 2 nätterna på ett hotell rätt långt ner i söder på Phu Quoc. Hotellet var rätt fint med pool osv. Problemet var att nere i söder är det inte mycket turister och de få du hittar är asiater som inte kan engelska. Vilket gjorde det ganska ensamt. Inte ens hotell personalen behärskade engelska särskilt bra med ett undantag på hotell managern som kunde lite grann. En händelse som bevisar deras bristande kunskap i språket var när jag skulle beställa en cheeseburgare i restaurangen och fick en vitnamesisk nudelsoppa istället. Personalen förstod inte ett skvatt och fick kalla in managern som redde ut missförståndet. Dom kompensation fick jag soppan som faktiskt var helt okej om man bortser från mynta och andra gröna blad som smakade skit, gratis samt att jag fick en tallrik med pommes. Som tur var kunde jag plocka bort de överflödiga bladen och kvar blev biff, nudlar och groddar typ. :)

Det enda jag gjorde dessa dagarna på detta stället var att hyra en moppe och köra genom södra delen av Phu Quoc. Som jag tidigare nämnde så fanns här inte många turister eller restauranger och dyl. Kändes även rätt fattigt och lite små tragiskt. Dessutom är vissa av vägarna röd sand som dammar som satan. Vid denna tidpunkten började jag redan fundera på nästa resmål då jag bara ville här ifrån. När jag checkat ut ville jag bara träffa folk så bestämde mig till slut för att hitta ett vandrarhem istället för hotell.

Det som förvånar mig är att det inte fanns några vandrarhem på hotels.com. Så jag fick använda booking.com istället och missa ett par nätter som jag kunde samlat gratis nätter med via hotels. Hur som helst hittade jag ett vandrar hem i mellersta Phu Quoc som hette Canary hostel. Detta stället har bara funnits sedan början på december. Och det verkar vara genomgående för hela mellersta samt norra delarna av ön. Att det är nytt dvs. då det byggs exakt över allt. Hela stället känns som en byggplats. Vietnameserna satsar verkligen på denna ön kan man se. När jag kommer tillbaka till detta stället, vilket jag nån dag kommer, så kommer jag inte känna igen mig alls. På gott och ont...

Ett annat ställe som verkligen bevisar att dem vill få denna ön till värsta turistfällan är Vinpearl land. Men det finns så mycket att berätta om det stället så jag skriver nog ett eget inlägg om det. Antingen idag med eller imorgon.

Förutom att kört moppe och hängt på stranden så har jag som jag nämnde hängt med 3 sköna människor de senaste dagarna, James och Caitlyn från olika delar av Australien samt Viktoria från Stockholm. Bland annat var jag med och firade Australiens nationaldag på en australiensisk bar under ena dagen. Samma dag på kvällen hamnade vi på bar som några svenskar äger. Bra dag, lätt värt! Dock slutade dagen med att James tyvärr somnade på trottoarkanten och vi fick gå hem. Fast det var nog ändå rätt beslut för alla. ;D

Nåja, berättar mer om Phu Quoc och framförallt Vinpearl land i nästa inlägg. För intresserade så kommer jag befinna mig här på Phu Quoc tills på söndag då jag flyger tillbaka till HCMC för att sedan ta flyget till Bangkok.

/ Ciaoo T

Cu Chi tunnlarna och HCMCResa

Posted by Tony Sat, January 23, 2016 15:50:03

Tjenare!
Då har jag spenderat mina första nätter i Vietnam och Ho chi minh city. Staden har seriöst fler mopeder och motorcyklar än bilar. Var som myror exakt överallt. Vissa 4- vägskorsningar hade jag aldrig velat framföra något fordon i, men jag antar det är en vanesak. Själva staden har typ 5-6miljoner invånare och tillsammans med de yttre delarna ca 7-8 miljoner har jag för mig, så som ni kanske kan förstå var det full rulle överallt. Att gå ute på kvällen var värre än att gå en kväll på typ Napa eller Magaluf. Inkastare och massage tjejer överallt som skulle rycka in mig på sitt ställe. Var aldrig ute och klubbade men tror nog det hade varit skoj om man varit på rätt ställe. Jämför man med Thailand så är det mindre turister här dock och många av vietnameserna pratar rätt dålig engelska.

Ena dagen i HCMC gjorde jag en utflykt till Cu Chi tunnlarna som byggdes under Vietnamkriget. Dock började utflykten med stora förseningar pga. vad jag förstod, dåligt organiserat då dem blandade folk som skulle ta en halvdag och heldag på samma buss. Trots att de inte skulle till samma ställe direkt. Detta resulterade i att vi som skulle ta en halvdag fick hoppa av och vänta på en annan buss.

Men tillslut efter ca 2 timmars bussfärd norr(?) om HCMC kom vi till Cu Chi tunnlarna. Det första vi fick göra var att kolla på en kortare dokumentärfilm i en hydda med en 42" tv och typ 60 pers. Kommer inte ihåg så mycket av filmen dock. :) Handlade om kriget iallafall. Efter filmen började vi vår rundtur och stannade till vid en amerikansk bombkrater där vår guide förklarade hur djupa tunnlarna var samt att det var pga. av att jänkarna inte skulle kunna bomba dem.

Efter det gick vi vidare och kollade på en ingång till tunnlarna som typ var ett kvadratiskt hål i marken med ett litet lock man la på när man gick ner. Hålet var väldigt litet, men var typ 1/3 del mindre under kriget då de turistanpassat ingångarna. Lyckades klämma mig ner i det turistanpassade hålet med nöd och näppe pga. mina axlar. Detta hade aldrig gått med orginalhålet haha. :) Efter det kollade vi lite på hur andra ingångar/utgångar/bunkrar såg ut under kriget.

Efter alla hålen gick vi vidare och kollade på fällor. Guerillafolket som bodde här hade i början på kriget inte speciellt mycket vapen att försvara sig med, varav en anledning till tunnlarna för att klara sig från alla bomber som droppades. Utöver detta byggde de en helvetes massa fällor i skogarna. Till en början falluckor i marken med spetsade bambuspjut i botten. Men allt eftersom bomberna föll så började folket återanvända metall skrot från alla amerikanska bomber. Detta gjorde dem i små smedjor som var ansluta till tunnelsystemet. Ibland small dock minor och bomber de försökte återvinna och blåste ut smedjorna. De hade rätt så många olika sorters fällor som de flesta var ganska brutala. Vår guide var nära att trilla ner i en sådan fälla när han skulle visa hur den fungerar. Antagligen hade det blivit det sista han gjort i sitt liv, rätt hemskt.

Efter fällorna kom vi till skjutbanan där man kunde testa en massa olika vapen de hade under kriget, och eftersom Sovjet sponsrade på ganska bra så hade de ak47or i slutet av kriget. Guiden rekommenderade att testa något av de andra vapnena, men kände att ak47 var mest intressant. Så betalade motsvarande 150kr för 10 skott och sköt som en gud. ;) Haha Nej men, de va skoj i alla fall.

Efter skjutbanan fick vi smaka på en rotfrukt som dem käkade typ hela tiden i tunnlarna. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad den hette men det smakade ganska exakt som potatis. Helt okej med andra ord. :)

Efter det var det dags att testa gå i tunnlarna lite, eller gå och gå. Var snarare att gå hukandes med ont i nacken som resultat. Som jag nämnde tidigare har de gjort tunnlarna lite större för att turistanpassa, men är ändå inget för den med klaustrofobi. Var ändå rätt coolt. :)

Här var den guidade turen slut och vi hoppade på bussen för att ta oss tillbaka till HCMC. Väl i HCMC fick de som ville hoppa av vid krigsmuseet vilket jag gjorde. Där fick man sig en liten tankeställare framförallt pga. av gasen jänkarna släppt ut för att döda träd/växtlighet för att se vart de ska bomba. Denna gasen orsakade en hel del lidande och många som blev utsatta för detta dog, fått cancer samt fått missbildade barn decennier efter.

Allt som allt ångrar jag att jag inte läst på mer om kriget innan denna guidade turen samt besöket på museet. Men det var väldigt intressant och kostade inte speciellt mycket. Från museet gick jag typ 4km fel när jag skulle hem till vandrarhemmet så slutade på en runda på typ 6-7km. Var helt färdig när jag kom tillbaka, men tack och lov för appen maps.me som gjorde att jag hittade tillbaka.

Idag har jag inte gjort mer än flygit till Phu qouc där jag nu befinner mig på ett hotell mitt ute i ingenstans typ.

Naej, nu ska jag sova. Ciaoo

Sammanfattning ThailandResa

Posted by Tony Fri, January 22, 2016 14:12:51

Tjuuu!
Då jag vart kass igår för att ha käkat icke magkatarrsvänligt käk så blev det inget inlägg igår. Hände inte ett skit ändå. Men men. :)

En av de sista sakerna som kan hände i Thailand var att jag var nära på att bli bortgift när jag var och klippte mig i Krabi. Jag gick in i frisörstudion och bad om en klippning och när jag väl fått på kappan som ska skydda mina kläder kommer frisörens kollega fram och sliter fram min vänster hand och skriker typ "loook, no ring! No ring!" Jag fattade först inte vad hon menade utan var mest tagen av situationen men när väl myntet fallit ner så tjöt frisörens kollega "me joking, me joking". Men frågan är om det fanns ett uns av sanning i det hela då frisören småflörtade med mig genom hela klippningen, på thailändska. Trots att jag satt där som ett frågetecken fortsatte hon med sin thailändska. När hon väl var klar insisterade hon på att jag också skulle ha en massage, men där förklarade jag artigt att kanske imorgon och sedan pös iväg fortare än kackerlackan som sprang över vägen dagen innan.

Och nej, det blev ingen massage.

Allt som allt har Thailand varit underbart. Bäst har varit helt klart Phi Phi island med koh Phanang som andra och Phucket som tredje plats. Ska ni till Thailand och är sugna på ett sjuhelvetes beachparty, spana in koh phanang under full moon party. Under andra tider är det Phi Phi som gäller och ev. några dagar på Phucket. För chill och återupphämntning rekomenderar jag Koh Lanta och även Krabi hade sin charm.

Något som jag ångrar dock är att jag aldrig åkte över till Koh Tao när jag ändå var i krokarna samt att jag inte gjorde mer utflykter på Koh Samui och Koh Phanang. Fanns tydligen ett "wipeout" ställe på Koh Phanang som jag gärna skulle velat se samt en massa andra saker. Men det får bli nästa gång i Thailand.

Har fortfarande inte listat ut varför bilduppladdningsscriptet vänder på vissa bilder och andra inte. Jag hade samma problem med mitt egna php script på min "hemmaprogrammerade" blogg, vilket var anledningen till att jag la ner min egna och tog en template tillfälligt. Skumt, men ni får deal with it. :)

Vill avsluta med en bild från Don Mueng(stava) flygplatsen i Bangkok, asiaterna vet.... haha.

Nästa inlägg kommer att hamna om Vietnam kriget, Cu Chi tunnlarna och HCMC. Viva la Vietnam!

Hasta la vista

Thailand avklaratResa

Posted by Tony Wed, January 20, 2016 05:35:25

Hej alla!
Detta får bli ett ganska kort inlägg utan bilder då min taxi till flygplatsen kommer snart. Hur som helst har jag varit i krabi de senaste dagarna och tagit det lugnt mest. Finns inte jätte mycket mer här än sola och bada. Så har spanat in de 3 närmaste stränderna varav den ena var man tvungen att ta en longboat till. Tillbakavägen var inte speciellt roligt då det var rätt blåsigt och stora vågor. Denna resan tog typ 20-25 minuter medans resan dit gick på typ 10 minuter.

Här i Krabi, närmare bestämt Ao Nang beach så har jag bott på ett helt okej vandrar hem med rätt så många sköna människor jag umgåtts en del med. Enda dåliga med stället var att man fick stora handdukar som täcken till sängen. Trodde först det blivit något fel när jag fick 2 jätte handdukar vid incheckning, så jag gick ner och klagade och menade på att jag inte fått något täcke utan 2 handdukar. Receptionisten bad mig gå upp och kolla en gång till. När jag väl var uppe igen så insåg jag att alla sov med handdukar, det liksom så det fungerade på det här stället. Wierd, men har kunnat sova ganska bra ändå.

Priset var dessutom helt okej med typ 100kr/natten. Man får vad man betalar för, men det var ett av de bästa vandrarhemet jag sovit på so far.

Nu är iallafall Thailand avklarat så gott som på Bangkok som jag ska till innan hemfärden till Svealand. Nu blir det Vietnam och Ho Chi Minh City för att sedan flyga vidare till Phou Qouc eller hur det nu stavas.

Kommer med en summering av Thailand med vad som var bra och vad som var mindre bra i nästa inlägg.